Ako sa správať ako dokonalý hosť: Etiketa v reštaurácii od A po Z

ÚvodAktualityKulinársky kompasAko sa správať ako dokonalý hosť: Etiketa v reštaurácii od A po...
Ponuka marketingu pre HoReCa segment
Pridať k obľúbeným článkom
Odstrániť z obľúbených

Mohlo by zaujať

Nebojte sa! Reštauračná etiketa na Slovensku nie je raketová veda, hoci niekedy môže pôsobiť rovnako záhadne.

Rezervácia: Váš prvý dojem začína ešte pred príchodom

Na Slovensku stále platí, že v mnohých reštauráciách rezervácia nie je nutnosť, ale v lepších podnikoch a cez víkend je to rozhodne dobrý nápad. Ak rezervujete cez telefón, buďte milí, jasní a konkrétni. „Ehm, možno by sme chceli prísť niekedy dnes večer, neviem, koľko nás bude…“ nie je rezervácia, ale skôr existenciálna kríza. A ak sa vaše plány zmenia? Zavolajte a zrušte to! Na Slovensku je to stále vzácnosť, ale práve preto vás budú mať radi. Personál práve neocení ľudí, čo rezervujú tri stoly a prídu na jeden, alebo neprídu vôbec.

Príchod: Prvé minúty rozhodujú

Keď vstúpite do reštaurácie, pozdravte! „Dobrý deň“ je na Slovensku svätý pozdrav a jeho vynechanie vás okamžite zaradí medzi nevychovaných zákazníkov. Aj keď idete do modernej hipsterskej kaviarne, slušné „ahoj“ alebo „dobrý deň“ je základ. Potom počkajte, kým si vás niekto všimne, alebo sa sami opýtajte, či si môžete sadnúť. V niektorých podnikoch vás usadia, v iných si sadnete sami – sledujte situáciu a nerobte z toho vedu.

Posadenie: Váš nový dočasný domov

Slovenské reštaurácie majú rôzne štýly. V gastropube si môžete sadnúť kam chcete, v luxusnej reštaurácii vás usadia. Ak vám nevyhovuje miesto pri kuchyni alebo vedľa hlučnej skupiny, pokojne sa opýtajte, či by ste sa mohli presunúť. Slováci sú v tomto dosť flexibilní. A áno, telefón prepnite na ticho. Vaša obchodná debata o „tom projekte“ nikoho nezaujíma, aj keď si myslíte, že ste dôležití.

Menu: Váš sprievodca kulinárskym dobrodružstvom

Slovenské menu býva niekedy encyklopédia – od bryndzových halušiek cez steaky až po sushi. Prečítajte si ho v kľude, ale neoberajte čašníka o pol hodiny jeho času. Ak nepoznáte niektoré jedlo, pýtajte sa! Čašníci sú zvyčajne veľmi ochotní vysvetliť, čo je „demikát“ alebo ako presne chutí „kačacia pečeň s figovou omáčkou“.

Objednávanie: Umenie komunikácie po slovensky

Keď príde čašník, dajte mu najavo, že ste pripravení – najlepšie zatvorením menu. „Ešte nevieme“ je v poriadku raz, ale nie päťkrát za sebou. Na Slovensku je bežné, že si najprv objednáte nápoje a potom jedlo, tak to rešpektujte. Hovorte jasne – ak chcete „bez cibule“, povedzte to hneď, nie keď vám prinesú jedlo. A nezabudnite na „prosím“ a „ďakujem“ – nielen na Slovensku: to nie sú len prázdne slová, ale prejav základnej slušnosti.

Čakanie na jedlo: Slovenská realita

Jedlo sa v slovenskej reštaurácii pripravuje rôzne dlho. V gastropube môžete mať burger za 15 minút, v kvalitnej reštaurácii môžete čakať aj 30-40 minút na steak. To je normálne! Ak vám čašník povie „cca 25 minút“, neberte to ako záväzok, ale ako odhad. Využite čas na rozhovor, nie na neustále kontrolovanie hodiniek. Ak však čakáte hodinu bez vysvetlenia, je v poriadku sa slušne opýtať. Ale nebuďte agresívni – čašník za to väčšinou nemôže.

Stolovanie: Slovenské špecifiká

Na Slovensku nemusíte vedieť, ktorou vidličkou jesť čo. V 90% reštaurácií vám dajú jeden príbor a jedzte, ako uznáte za vhodné. Ale základné veci platia všade: nehovorte s plnými ústami a netelefonujte pri jedle! Ak idete do luxusnej reštaurácie, tam už môže byť viac druhov príborov – vtedy začnite zvonka a postupujte dovnútra. A áno, chlieb, čo vám prinesú, je zvyčajne zadarmo, ale nie vždy – niekedy sa za neho platí, tak sa nebojte opýtať.

Komunikácia s personálom: Slovenská verzia

Slovenskí čašníci sú rôzni. Niektorí sú milí a usmiati, iní pôsobia, akoby ich práca bolela. Ale aj tí nevrlí si zaslúžia rešpekt. Nevolajte na nich „pán čašník“ alebo „slečna“ – stačí zdvihnúť ruku, nadviazať očný kontakt alebo jednoducho povedať „prepáčte“. Nebuďte arogantní a nerozkazujte. Čašníci nie sú vaši služobníci, ale profesionáli, ktorí vám pomáhajú mať príjemný večer. Ak sa stane chyba, riešte to slušne. Slovenská gastronómia má svoje chyby, ale krik a arogancia ich nevyriešia.

Prepitné: Slovenská tradícia s pravidlami

Prepitné na Slovensku nie je povinné, ale je očakávané. Štandardne sa dáva 10% z účtu, pri výbornej obsluhe aj viac. Ak platíte kartou, prepitné dajte radšej v hotovosti – nie všetky reštaurácie ho prevedú čašníkovi z karty. A prosím, nebuďte tí, čo nechajú 50 centov z účtu 47,50 €. To nie je prepitné, to je urážka. Ak bola obsluha naozaj zlá, prepitné nemusíte dať, ale potom to aj zdôvodnite.

Platenie: Finálny akt po slovensky

Na Slovensku sa stále často platí pri stole, nie pri bare. Keď chcete zaplatiť, dajte čašníkovi najavo – povedzte „účet, prosím“ alebo „zaplatíme, prosím“. Ak chcete platiť zvlášť, povedzte to hneď – „budeme platiť každý zvlášť“ alebo „rozdelíme účet“. Väčšina reštaurácií to umožňuje, hoci to nie je vždy jednoduché. Ak platíte kartou, spýtajte sa vopred, či ju berú – niektoré menšie podniky stále prijímajú len hotovosť.

Odchod: Posledný dojem je rovnako dôležitý

Keď odchádzate, poďakujte sa. Jednoduché „ďakujeme, bolo to výborné“ alebo aspoň „dovidenia“ je nielen na Slovensku základom slušnosti. Nezabudnite si svoje veci a neponechávajte po sebe chaos na stole. Áno, niekto to uprace, ale to neznamená, že by ste mali za sebou nechať bojisko.

Záver: Slovenská gastronómia si zaslúži rešpekt

Slovenská gastronómia prešla za posledných 20 rokov neuveriteľným vývojom. Od „guláša a ryže“ sme sa dostali k michelinským reštauráciám a modernej kuchyni. Ale stále platí, že základom príjemného zážitku je vzájomný rešpekt. Buďte k personálu milí, trpezliví a vďační. Oni pre vás robia maximum, často za pomerne nízku mzdu a v stresujúcich podmienkach.

A pamätajte: na Slovensku sa cení úprimnosť, slušnosť a zdravý sedliacky rozum. Nemusíte byť dokonalí, stačí, keď budete úprimne milí. Úsmev, „dobrý deň“, „ďakujem“ a slušné prepitné dokážu zázraky. A ak sa občas pomýlite? Nevadí! Slováci sú odpúšťajúci, ak vidia, že to myslíte dobre.

Takže nabudúce, keď vstúpite do slovenskej reštaurácie, pamätajte: ste hosťom v podniku, kde ľudia denne makajú, aby ste si užili dobrú večeru. Buďte hosťom, na ktorého sa tešia, nie tým, o ktorom sa potom rozprávajú v kuchyni. Vaše bryndzové halušky aj vaše svedomie vám za to poďakujú! 🙂

Pridať k obľúbeným článkom
Odstrániť z obľúbených
Reklamný priestor
HoReCa.HUB
HoReCa.HUBhttps://www.horecahub.sk/
Toto je redakčný článok. Objavujte s nami svet HoReCa (HOtely - REštaurácie - CAffé/CAtering) s naším blogom! Inšpirujte sa naším pestrým obsahom zo sveta gastronómie, relaxu a cestovania. Pevne veríme, že sa vám naše články budú páčiť.

HUB Novinky

Salón Piva 2025: Remeselné pivo a nové trendy v Starej tržnici

Najväčší festival remeselného piva na Slovensku – Salón Piva – sa vracia do Starej tržnice v Bratislave, tentokrát v termíne 16. – 17. októbra...
Reklamný priestor
Dávame do POZORNOSTI

Chateau GrandCastle – Letný hit v srdci Liptova

Ak hľadáte výnimočný zážitok počas letných mesiacov na Slovensku, objavte Chateau GrandCastle v Liptovskom Hrádku. Tento zrekonštruovaný hrad a kaštieľ s komnatami z roku...
Kaštieľ Vlková, jedna z najvýznamnejších renesančno-barokových pamiatok na Spiši, otvára svoje brány novej budúcnosti. Tento architektonický skvost, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou, je aktuálne na predaj – ponúka jedinečnú šancu pre vizionárskych investorov a podnikateľov v oblasti cestovného ruchu. Historický základ pre moderný luxus Kaštieľ je zapísaný v ústrednom zozname pamiatkového...
Hľadáte nielen výhodné zhodnotenie financií, ale aj druhý domov, ktorý poskytne vašej rodine dostatok priestoru, pohodlia a možností na relax aj aktívny oddych? Predstavujeme vám ponuku, ktorú v Nízkych Tatrách nájdete len zriedka – priestranné rodinné apartmány v obci Bystrá, umiestnené v privátnom minirezorte s vlastným oddychovým areálom. Získajte...
Investícia do kvalitných nehnuteľností je dôležitým rozhodnutím pre každého podnikateľa, najmä pokiaľ ide o priestory s výnimočnou polohou a možnosťou ďalšieho rozvoja. Kežmarská Reštaurácia predstavuje presne takúto príležitosť – je ideálnou voľbou pre investorov a podnikateľov so záujmom o gastronómiu a cestovný ruch. Reštaurácia sa nachádza priamo v historickom centre...
Reklamný priestor
Neprehliadnite
HoReCa

Hotel International****: Luxus, wellness a golf priamo pod štítmi Vysokých Tatier

Predstavte si, že sa zobudíte do čerstvého horského vzduchu a prvý pohľad z vášho balkóna smeruje na majestátne štíty Vysokých Tatier. Tento sen sa...

Chateau GrandCastle – Letný hit v srdci Liptova

Ak hľadáte výnimočný zážitok počas letných mesiacov na Slovensku, objavte Chateau GrandCastle v Liptovskom Hrádku. Tento zrekonštruovaný hrad a kaštieľ s komnatami z roku...

Kráľovský záver roka v Chateau GrandCastle ****

Zrúcanina hradu Hrádok spolu s priľahlým kaštieľom tvoria oddávna dominantu Liptovského Hrádku a malebnej časti celého horného Liptova. Pri každej ceste cez túto časť...

Dizajnové apartmány PANORAMA – Luxus a intimita v tesnom objatí prírody

Vidla, Havran, Vráta ... to sú názvy troch unikátnych apartmánov priamo pri Chodníku korunami stromov, v srdci horského rodinného strediska Bachledka Ski & Sun...
HoReCa.HUB
Súbory Cookie

S cieľom zabezpečiť riadne fungovanie tejto webovej stránky ukladáme niekedy na vašom zariadení malé dátové súbory, tzv. cookie. Je to bežná prax väčšiny veľkých webových lokalít. Súbor cookie je malý textový súbor, ktorý webová lokalita ukladá vo vašom počítači alebo mobilnom zariadení pri jej prehliadaní. Vďaka tomuto súboru si webová lokalita na určitý čas uchováva informácie o vašich krokoch a preferenciách (ako sú prihlasovacie meno, jazyk, veľkosť písma a iné nastavenia zobrazovania), takže ich pri ďalšej návšteve lokality alebo prehliadaní jej jednotlivých stránok nemusíte opätovne uvádzať.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky. Tieto webstránky používajú súbory cookies na zhromažďovanie anonymných štatistických informácií o návštevníkoch, zapamätanie si používateľských nastavení, pre lepšie prispôsobenie reklám záujmom návštevníkov a pre nevyhnutnú funkcionalitu webstránok. Súbory cookie sa nebudú používať na iný účel ako je uvedený. Udelený súhlas s cookie sa dá jednoducho odobrať pomocou nastavení na tejto stránke.

Používanie súborov cookie je možné nastaviť pomocou Vášho internetového prehliadača. Väčšina prehliadačov súbory cookie automaticky prijíma už vo úvodnom nastavení - obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď.