Selfie pred dezertom – ako sociálne siete menia správanie hostí v reštauráciách

ÚvodHotelierMarketing a manažmentSelfie pred dezertom - ako sociálne siete menia správanie hostí v reštauráciách
Ponuka marketingu pre HoReCa segment
Pridať k obľúbeným článkom
Odstrániť z obľúbených

Mohlo by zaujať

Ešte pred desiatimi rokmi sme si vyberali reštauráciu podľa odporúčania priateľov alebo náhodného objavenia počas prechádzky mestom. Dnes stačí jedno video na TikToku, estetická fotka na Instagrame či päť hviezdičiek na Google – a podnik je plný. Sociálne siete zmenili nielen to, ako si vyberáme, kde budeme jesť, ale aj to, ako sa správame pri stole. Vitajte vo svete, kde je dezert najprv nafotený, potom zdieľaný – a až nakoniec zjedený.

Keď jedlo prestalo byť len jedlom

Vstúpte do ktorejkoľvek modernej reštaurácie alebo kaviarne v centre mesta a pravdepodobne uvidíte scénu, ktorá by pred dvadsiatimi rokmi pôsobila absurdne: hosť sa nakláňa nad taniere, mobilom hľadá ten správny uhol, upravuje svetlo, odsúva príbor z cesty. Až potom – niekedy s miernym oneskorením – príde prvá lyžica, prvý hlt, prvý sústo.

Jedlo sa stalo vizuálnym médiom. A reštaurácie to dobre vedia. Tie najpokročilejšie sa tomu prispôsobili – od osvetlenia stolíkov cez úpravu jedál až po dizajn interiéru, ktorý je „Instagramovateľný“. Nejde len o chuť. Ide o zážitok, ktorý sa dá zdieľať. A práve zdieľanie sa stalo novou formou odporúčania, recenzie, ale aj sociálneho statusu.

Instagram: Keď estetika rozhoduje

Instagram zmenil pravidlá hry. Podnik, ktorý má „fotogenické“ jedlá a interiér, má obrovskú výhodu. Ak sa hosť rozhodne zdieľať svoju návštevu, jeho sledovatelia vidia nielen tanier, ale aj atmosféru, vkus, životný štýl.

Čo z toho vyplýva pre podniky?

  • Vizuálna konzistencia je kľúčová – farebná paleta jedál, servírovanie na netradičných podkladoch (drevo, kameň, mramor), zaujímavé textúry.
  • Svetlo má význam – prirodzené svetlo pri oknách, teplé tóny žiaroviek, žiadne studené neóny.
  • Detail rozhoduje – čerstvé bylinky, farebné kvety na tanieri, kreatívne nápisy na dezertoch.

Reštaurácie, ktoré túto hru ovládli, sa stali „destináciami“ – miestami, kam ľudia chodia nielen jesť, ale aj byť videní, zdieľať, prezentovať sa.

TikTok: Keď sa trend stane realitou za 24 hodín

Ak Instagram stavil na estetiku, TikTok prináša dynamiku a virálnosť. Jedno video s hashtagom napr. #FoodTikTok, ktoré má milióny zobrazení, dokáže podnik zaplniť na týždne dopredu. A nemusí ísť o Michelinovskú reštauráciu – stačí originálny koncept, prekvapivá kombinácia chutí alebo jednoducho „wow efekt“.

Príklady virálnych trendov:

  • Obrovské porcie – burgre veľké ako hlava, pizze s nekonečným syrom, milkshaky s celou tortou navrchu.
  • ASMR jedenia – zvuky chrumkania, rezania, miešania.
  • Nezvyčajné kombinácie – sladké s pikantným, farebné nápoje, „unicorn“ dezerty.
  • Zábavné servírovanie – dymiace kokteily, jedlá podávané na minigrile, plameň pri stole.

TikTok funguje na princípe okamžitej virality. Ak niekto natočí video, ktoré zachytí niečo unikátne, zaujímavé alebo esteticky pôsobivé, môže sa podnik zo dňa na deň stať magnetom pre mladú generáciu. A tá je ochotná cestovať cez celé mesto, len aby „vyskúšala to miesto z TikToku“.

Recenzie: Nová forma moci zákazníka

Google recenzie, Facebook hodnotenia, TripAdvisor, Bistro donáška – všetko sú platformy, ktoré dali zákazníkom obrovskú moc. Jeden nespokojný hosť dokáže napísať recenziu, ktorá odradí desiatky ďalších. Naopak, pozitívne hodnotenia a fotky od skutočných hostí pôsobia autentickejšie než akákoľvek reklama.

Čo z toho vyplýva?

  • Zákazníci čítajú recenzie ešte predtým, než sa rozhodnú navštíviť podnik.
  • Očakávajú transparentnosť – ak majú zlú skúsenosť, chcú vidieť reakciu majiteľa.
  • Fotky jedál od zákazníkov sú dôveryhodnejšie než profesionálne fotografie z menu.

Paradoxne, hosť sa tak stáva spolutvorcom reputácie podniku. Ak sa mu páči, zdieľa. Ak nie, kritizuje – verejne, rýchlo a s dosahom.

Ako sa zmenilo správanie hostí?

Sociálne siete zmenili nielen to, ako si vyberáme podniky, ale aj to, ako sa v nich správame. Tu je niekoľko pozorovateľných zmien:

1. Prvá fotka, potom chuť

Hosť už nečaká, kým mu jedlo vychladne – najprv musí byť nafotené. Pre mnohých je to súčasť rituálu.

2. Zdieľanie namiesto chvály

Namiesto toho, aby hosť povedal čašníkovi: „Bolo to vynikajúce,“ napíše to na Instagram story s označením podniku. To je nová forma pochvaly.

3. Očakávanie „wow momentu“

Hosť dnes nechce len dobrú kávu – chce latte art, ktoré sa dá odfotiť. Nechce len dezert – chce ho s efektom, s prekvapením, s vizuálnym zážitkom.

4. Recenzia ako forma spravodlivosti

Ak sa niečo nepodarí, hosť to už nemusí riešiť priamo s personálom. Ide napísať recenziu. To môže byť problém – ale aj príležitosť na zlepšenie.

5. Influenceri ako noví kritici

Michelinský inšpektor je stále vážený, ale pre mnohé podniky je dôležitejší lokálny influencer s 50-tisíc sledovateľmi.

Čo to znamená pre reštaurácie?

Sociálne siete nie sú len trend – sú novou realitou gastro biznisu. Podniky, ktoré to pochopili, majú jasnú výhodu:

✅ Investujú do vizuálu – nielen jedla, ale celého prostredia.
✅ Povzbudzujú zdieľanie – hashtag podniku, fotokútik, kreatívne pozadie.
✅ Reagujú na recenzie – rýchlo, profesionálne, s empatiou.
✅ Vytvárajú „Instagramovateľné“ momenty – prekvapenia, detaily, zážitky.
✅ Sledujú trendy – čo funguje na TikToku, čo sa zdieľa na Instagrame.

Záver: Selfie nie je len narcizmus – je to nový jazyk

Je ľahké sa usmiať nad tým, ako niekto fotí jedlo namiesto toho, aby ho jedol. Ale realita je taká, že sociálne siete zmenili spôsob, akým komunikujeme o zážitkoch. Fotka dezerta nie je len fotka – je to spôsob, ako povedať: „Bola som tu. Bolo to skvelé. A myslím si, že by si to mal vyskúšať tiež.“

Pre reštaurácie to znamená jediné: Ak chcete uspieť v dobe sociálnych sietí, musíte ponúknuť niečo, čo stojí za zdieľanie. Nielen chuťovo, ale aj vizuálne, emočne, zážitkovo.

Pretože dnes už nestačí len dobre variť. Treba variť tak, aby to vyzeralo dobre na Instagrame. A aby to chutilo nielen jazyku – ale aj oku.

Tento článok vznikol v spolupráci s marketingovými expertmi v cestovnom ruchu na Slovensku – projektom #praveslovenske 🙂 Hľadáte kvalitného správcu sociálnych sietí? Spoľahnite sa na roky praxe v HoReCa segmente a špeciálne bonusy… viac info tu.

Pridať k obľúbeným článkom
Odstrániť z obľúbených
Reklamný priestor
HoReCa.HUB
HoReCa.HUBhttps://www.horecahub.sk/
Toto je redakčný článok. Objavujte s nami svet HoReCa (HOtely - REštaurácie - CAffé/CAtering) s naším blogom! Inšpirujte sa naším pestrým obsahom zo sveta gastronómie, relaxu a cestovania. Pevne veríme, že sa vám naše články budú páčiť.

HUB Novinky

Salón Piva 2025: Remeselné pivo a nové trendy v Starej tržnici

Najväčší festival remeselného piva na Slovensku – Salón Piva – sa vracia do Starej tržnice v Bratislave, tentokrát v termíne 16. – 17. októbra...
Reklamný priestor
Dávame do POZORNOSTI

Hotel Diery *** – vstupná brána do rozprávkovej krajiny

Malebnú dedinku Terchová sme navštívili niekoľko krát. Či už išlo o jednodňové výlety spojené s turistikou, alebo sme len tak prechádzali smerom z/na Oravu,...
Kaštieľ Vlková, jedna z najvýznamnejších renesančno-barokových pamiatok na Spiši, otvára svoje brány novej budúcnosti. Tento architektonický skvost, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou, je aktuálne na predaj – ponúka jedinečnú šancu pre vizionárskych investorov a podnikateľov v oblasti cestovného ruchu. Historický základ pre moderný luxus Kaštieľ je zapísaný v ústrednom zozname pamiatkového...
Hľadáte nielen výhodné zhodnotenie financií, ale aj druhý domov, ktorý poskytne vašej rodine dostatok priestoru, pohodlia a možností na relax aj aktívny oddych? Predstavujeme vám ponuku, ktorú v Nízkych Tatrách nájdete len zriedka – priestranné rodinné apartmány v obci Bystrá, umiestnené v privátnom minirezorte s vlastným oddychovým areálom. Získajte...
Investícia do kvalitných nehnuteľností je dôležitým rozhodnutím pre každého podnikateľa, najmä pokiaľ ide o priestory s výnimočnou polohou a možnosťou ďalšieho rozvoja. Kežmarská Reštaurácia predstavuje presne takúto príležitosť – je ideálnou voľbou pre investorov a podnikateľov so záujmom o gastronómiu a cestovný ruch. Reštaurácia sa nachádza priamo v historickom centre...
Reklamný priestor
Neprehliadnite
HoReCa

Kráľovský záver roka v Chateau GrandCastle ****

Zrúcanina hradu Hrádok spolu s priľahlým kaštieľom tvoria oddávna dominantu Liptovského Hrádku a malebnej časti celého horného Liptova. Pri každej ceste cez túto časť...

Dizajnové apartmány PANORAMA – Luxus a intimita v tesnom objatí prírody

Vidla, Havran, Vráta ... to sú názvy troch unikátnych apartmánov priamo pri Chodníku korunami stromov, v srdci horského rodinného strediska Bachledka Ski & Sun...

Hotel Šport *** Donovaly – rodinný hotel s historickým významom

Na Slovensku nájdete veľa výnimočných hotelov a ubytovacích objektov, v ktorých by ste radi strávili svoju dovolenku a načerpali nové sily. Je naozaj niekedy...

Chateau GrandCastle – Letný hit v srdci Liptova

Ak hľadáte výnimočný zážitok počas letných mesiacov na Slovensku, objavte Chateau GrandCastle v Liptovskom Hrádku. Tento zrekonštruovaný hrad a kaštieľ s komnatami z roku...
HoReCa.HUB
Súbory Cookie

S cieľom zabezpečiť riadne fungovanie tejto webovej stránky ukladáme niekedy na vašom zariadení malé dátové súbory, tzv. cookie. Je to bežná prax väčšiny veľkých webových lokalít. Súbor cookie je malý textový súbor, ktorý webová lokalita ukladá vo vašom počítači alebo mobilnom zariadení pri jej prehliadaní. Vďaka tomuto súboru si webová lokalita na určitý čas uchováva informácie o vašich krokoch a preferenciách (ako sú prihlasovacie meno, jazyk, veľkosť písma a iné nastavenia zobrazovania), takže ich pri ďalšej návšteve lokality alebo prehliadaní jej jednotlivých stránok nemusíte opätovne uvádzať.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky. Tieto webstránky používajú súbory cookies na zhromažďovanie anonymných štatistických informácií o návštevníkoch, zapamätanie si používateľských nastavení, pre lepšie prispôsobenie reklám záujmom návštevníkov a pre nevyhnutnú funkcionalitu webstránok. Súbory cookie sa nebudú používať na iný účel ako je uvedený. Udelený súhlas s cookie sa dá jednoducho odobrať pomocou nastavení na tejto stránke.

Používanie súborov cookie je možné nastaviť pomocou Vášho internetového prehliadača. Väčšina prehliadačov súbory cookie automaticky prijíma už vo úvodnom nastavení - obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď.